راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • نوشابه‌هاي رژيمي هم چاق کننده اند!
    نوشابه‌هاي رژيمي هم چاق کننده اند!
    نوشابه های رژیمی به جای قند معمولی، دارای قندهای (شیرین کننده) مصنوعی هستند که فاقد کالری می باشند...
  • صبحانه با طعم آبميوه
    صبحانه با طعم آبميوه
    زماني بود كه وقتي سخن از آبميوه آماده و پاكتي به ميان مي‌آمد، بي اختيار تصوير پاكت‌هاي آلومينيومي كه روي آنها تصوير سيب، آلبالو يا انگور نقش بسته بود، در ذهن نقش مي‌بست...
  • رفع عطش با آبميوه‌
    رفع عطش با آبميوه‌
    آبميوه يكي از بهترين نوشيدني‌هاست كه با در اختيار داشتن املاح و ويتامين‌ها، ضمن رفع عطش، بخش قابل توجهي از نياز بدن به ويتامين‌ها را تأمين مي ‌كند...
  • تعداد بازديد :
  • 6340
  • دوشنبه 25/3/1388
  • تاريخ :

مضرات مصرف زیاد کولا

کولا

به گزارش (Health Day News) کارشناسان هشدار دادند که نوشیدن بیش از اندازه کولا می‏تواند خطر مشکل ماهیچه ای را که hypokalemia (کمبود پتاسیم خون) نامیده می‏شود، بالا ببرد.

محققان یونانی می‏گویند، در افراد مبتلا به کمبود پتاسیم خون، مشکلاتی در عملکرد عضلات حیاتی بدن وجود دارد. علائم می‏تواند از ضعف خفیف تا فلج جدی عضله باشد.

این تحقیق روی افرادی که بیش از حد کولا می‏نوشیدند (2 تا 9 لیتر در روز)، انجام شد.

دو تا از این بیماران، زنان بارداری بودند که برای مقدار پایین پتاسیم خون به بیمارستان مراجعه کرده بودند.

 یکی از آنها زن 21 ساله‏ای بود که روزی 3 لیترنوشابه کولا می نوشید و از خستگی، نداشتن میل به غذا و استفراغ دائم شکایت داشت. نوار قلبی وی حاکی از گرفتگی قلب بود و آزمایش خون او مقدار کم پتاسیم را نشان می‏داد.

دومین بیمار زن باردار دیگری بود که حدود 10 ماه، روزانه بیش از 7 لیتر کولا نوشیده بود. در این بیمار نیز سطح پتاسیم خون پایین بود و از ضعف عضلانی رنج می‏برد. هر دو بیمار پس از حذف نوشابه از رژیم غذایی‏شان و با دریافت پتاسیم خوراکی یا عضلانی، بهبودی کامل پیدا کردند.

کولا

دکتر Moses Elisaf از دانشگاه Loannina در این باره گفت:

ما بیشتر از هر زمان دیگری نوشابه مصرف می‏کنیم و مشکلات زیادی از نظر سلامتی به دلیل استفاده از این محصول نصیبمان شده است که شامل: مشکلات دندانی، پوکی استخوان، ایجاد سندرم متابولیک و دیابت می باشد.

همچنین شواهد نشان می‏دهد که استفاده ی زیاد از نوشابه موجب ایجاد هیپوکالیما (کمبود پتاسیم خون) می‏گردد.

دکتر Elisaf همچنین گفت: سه عامل مشترک در نوشابه‏ها وجود دارد که شامل: گلوکز، فروکتوز و کافئین است و می‏توانند موجب‏ هیپوکالمیا شوند. نقش هر کدام از این مواد در بروز هیپوکالمیا از طریق مصرف نوشابه هنوز مشخص نیست و ممکن است از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت باشد. اما به نظر می‏رسد که کافئین بیشترین نقش را دارد.

این نتیجه با مطالعات دیگری که روی محصولاتی با سطح بالای کافئین، اما بدون گلوکز و فروکتوز انجام شده است، نیز به‏ دست آمده است.

توجه کنید: که نوشابه‏های بدون کافئین نیز می‏توانند موجب هیپوکالمیا شوند، زیرا فروکتوزی که در داخل آنها وجود دارد، می‏تواند موجب اسهال و از دست دادن پتاسیم بدن شود.

معصومه آیت اللهی – کارشناس تغذیه تبیان

*مطالب مرتبط:

زیان‌های قهوه برای مادران باردار

نوشیدنی ‌های اسیدی باعث تخریب دندان می شوند

کدام نوشیدنی بهتر است؟

اهل دوغ هستید یا نوشابه؟

از نوشابه‌ گازدار تا آبمیوه‌ غنی شده

نوشابه‌های گازدار، یكی از مهم‌ترین...

زهر ماری به اسم كولا!

عوارض مصرف کولا

نوشابه استخوان را نابود می‌كند

چه نوشیدنی هایی مناسب و قابل توصیه هستند؟

دیگر نوشابه گازدار نخورید

رفع خستگی با آب میوه طبیعی

اثر نوشیدنی شیرین در چاقی کودک

نوشیدنی‌های مصنوعی

 

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
ثار
عالیست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 12/4/1389 - 13:0
سحر
خوبه اما درباره نوشابه های رژیمی هم توضیح بدید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 27/3/1388 - 16:20
moslemmusic
only dogh
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 26/3/1388 - 20:56
پايگاه جامع قرآن كريم
عالی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 25/3/1388 - 16:47
narciss1700
خوبه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 25/3/1388 - 15:29
0103905420002
میتوان ازدوغ به جای نوشابه تبلیغ کرد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 25/3/1388 - 13:55
محمد حسین فنی
خیلی خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 25/3/1388 - 12:51